Terug naar overzicht

Scotty Laughland verkent het Yukon-gebied op de nieuwe XTR!

Whitehorse Yukon wordt nog altijd gezien als een van de onontdekte Mountain Bike-paradijzen. Het ligt op een plek die een beetje lastiger is om te bereiken dan de meeste plekken, nog net wat verder van de platgetreden paden... Mountain Bike Worldwide wilde dit voor mij veranderen op het moment dat ze mij de kans boden om een van hun trips bij te wonen, gewoon om over de beste paden te fietsen en daarnaast het verhaal te delen.

De middag voor mijn vlucht arriveerde de nieuwe 12-speed XTR-onderdelengroep en had ik 12 uur om twee wielen te bouwen, de fiets samen te stellen, deze voor te bereiden op vervoer en naar de Yukon te gaan.

Gelukkig had ik hulp tot mijn beschikking; ik bracht de wielen naar mijn vertrouwde fietsenmaker Andy van Stirling Bike Doctor. Vervolgens moest ik zelf alle andere onderdelen in elkaar zetten. Ik begon met de remmen, zette ze vast, knipte de leidingen af, een snelle ontluchting en stap 1 was klaar. Ik heb alles ruwweg op de fiets gezet en was tevreden met de voortgang van de opbouw. Na het ophalen van de wielen, heb ik de nieuwe 10 - 51t cassette gepast, de tandwielen erop geplaatst en deze op de fiets gezet. Het zag er allemaal geweldig uit en de opbouw ging vrijwel vlekkeloos. Recht uit de doos was de schakelingsaandrijving en -precisie niet te vergelijken, eenvoudig in te stellen en na een paar kabelverstellingen waren de versnellingen goed ingesteld. Het meest bijzondere aan deze onderdelengroep was de cassettenaaf, volledig stil en soepel draaiend. Nu de montage was afgerond, was het tijd om het in de reistas voor de fiets te doen...

Nadat ik klaar was met inpakken, was het tijd om de reis te beginnen, eerst een korte vlucht naar Londen, een lange vlucht naar Vancouver en vervolgens een verbinding naar Whitehorse, 24 uur non-stop reizen en we waren aangekomen op onze bestemming. We werden begroet door Mountain Bike Worldwide en reden naar het zuiden. De zon ging pas onder om 12 uur en de achteruitkijkspiegel gloeide roze. Dit was de perfecte manier om de trip te beginnen.

Onze trip zou een wilde rit worden over de beste paden in Whitehorse, waarin we in 3,5 dag zoveel mogelijk hebben gefietst, en waarbij koffie onze worsteling met jetlag onder de duim moest houden. De eerste stop was vlak bij de stad Whitehorse, fietsend over een klein publiekelijk bekostigd fietspark genaamd Dirt n Soul. Dit was te vergelijken met wat ik met had voorgesteld van fietsen voor beginners in de Yukon, met bosjes, strak om de bomen en een vloeiend enkelvoudig parcours. Na een goede morgen van filmen en fietsen, hebben we onze spullen gepakt en zijn ze 45 minuten naar het zuiden gegaan naar Carcross. Dit gebied werd ontwikkeld door lokale fietsers via hun ‘Singletrack to Success’-programma, waarbij lokale First Nation-leden mee kunnen doen aan het opbouwen van trails ten behoeve van het toerisme in de regio.

Het stond op het punt om nog interessanter te worden op het moment dat onze gids ons afleverde aan de top en ons naar de trails stuurde. Ik zei nog voor de ‘ik heb het gevoel alsof er hier ergens een beer zou moeten zijn’, 150 meter verder en daar was de BEER waar ik om had gevraagd!!! Misschien had mijn stille benadering met de nieuwe Scylence-naaf hem verrast, maar gelukkig voor ons ging hij in de tegenovergestelde richting en konden we ons richten op de trail. Dit leek al wat meer op de trail waar ik naar op zoek was, snel, vloeiend en technisch uitdagend. Er was een behoorlijke helling en abrupte rotsformaties zouden een goede test zijn voor de nieuwe remmen. Na geen beren meer op de trail, was dag 1 klaar en was het tijd om bij te tanken.

Unfortunately we cannot provide you this service with your current cookie preferences. If you would like to change your cookies preferences, please click “Privacy Policy and Cookies” in the footer.

Mountain Hero zou onze eerste dag in het Alpinegebied zijn, maar helaas was het vanwege de sneeuwhoogte op 1000 m niet mogelijk om de rit van 25 km uit te voeren en moesten we kiezen voor hike-a-bike. De trail was steil en ik maakte gebruik van mijn 51t-tandwiel op de cassette, gecombineerd met het 32t kettingblad. Dit gaf me een geweldig bereik en tot de verrassing van onze gidsen lukt het me om meer te klimmen dan te wandelen. De trail werd gebouwd in 1902 toen de goudkoorts toesloeg in Amerika en er waren mijntorens en kabels te zien tijdens de beklimming van het pad. Ik kon me niet voorstellen hoe lastig dit in 1902 met een zware uitrusting zou zijn geweest. We arriveerden aan de top, namen de tijd om van het uitzicht te genieten en begonnen met onze afdaling van 1000 m. Het was snel, vloeiend en het perfecte terrein waarop je zonder trappen snelheid kon winnen. Het werd in feite best lastig om je snelheid te bepalen totdat we de dicht bij elkaar staande bomen onderaan de berg bereikten.

Onze laatste volledige dag brachten we door op de Yukon River-trails, die bekend staan vanwege het geweldige uitzicht. Na twee lange dagen voelde de groep zich al een beetje vermoeider, en ik was zeer dankbaar voor het grote bereik van de versnellingen. Mijn benen voelden zwaar aan en de 51t op de cassette maakte het iets gemakkelijker. Nadat we eindigden met een vloeiend stuk trail langs de rivier, namen we een snelle duik en gingen daarna terug naar Whitehorse voor het filmen van onze zonsondergangrit op Mount McIntyre.

Ik wist niet wat ons te wachten stond, in het midden van het filmen reden de lokale trailbouwers omlaag, en we stopten om ze te vertellen dat we niet over het onderste gedeelte van de berg zouden fietsen. Ze waren zo trots op hun trail dat ze aanboden om ons voertuig voor ons naar beneden te brengen zodat we over de laatste afdaling zouden kunnen fietsen. Na afronding van het filmen voor zonsondergang, beklommen we het tweede gedeelte van de trail terwijl de lucht helderroze oplichtte. De trail was net die week geopend en was VERS! Na een afdeling met niks dan lol en lachbuien, bereikten we het middelpunt met high fives en schreeuwend: ‘dat was de beste trail ooit’. We fietsten door tot 00.30 uur, de ervaring was iets waar je alleen maar van kunt dromen en dit is een herinnering die ik altijd bij me zal dragen.

Onze laatste dag brachten we door in Carcross, fietsend op Wolverine. Het waren 3,5 dagen vol actie in de Yukon, een geweldige eerste introductie tot het fietsen met de nieuwe XTR en mijn trip was daar nog niet ten einde. De volgende stop waren nog meer prachtige avonturen in British Columbia. Ik zie je daar....